طراحی سایت

قالب وبلاگ

طراحی سایت


₪ مجله فی فا ₪
₪ مجله فی فا ₪
لشگر روبات‌ها در خدمت ژاپن بحران زده

سطح تشعات رادیواكتیو نیروگاه داییچی مانع از حضور نزدیك كارگران شده است. به‌همین دلیل پس از روبات‌های ژاپنی, روبات‌های پیشرفته دیگر كشورها نیز عازم نیروگاه هسته‌ای فوكوشیما دایچی شده‌اند.

روبات‌های كشورهای دیگر در حال پیوستن به تلاش‌ها برای پایدارسازی نیروگاه هسته‌ای فوكوشیما دایچی هستند.

ژاپنی‌های علاوه بر روبات‌های مونیروبو كه وظیفه نظارت بر تشعشعات هسته‌ای را دارند، از روبات‌های آتش‌نشانی بدون سرنشین هم استفاده می‌كنند. این روبات‌ها در خدمت اداره آتش‌نشانی توكیو هستند، نهادی كه در سال 1986، اولین روبات خود به نام رنگین كمان 5 را كه یك آب‌پاش بود، معرفی كرد. از چنین روبات‌هایی، در آتش سوزی‌هایی استفاده می‌شود كه بیش از حد بزرگ یا بیش از حد خطرناك باشند و نزدیك شدن آتش‌نشان‌ها را غیر ممكن ساخته باشند. آتش نشان بدون سرنشین ژاپنی‌ها، به مدت 13 ساعت، آب دریا را با یك شلنگ 800 متری، مستقیما به استخر میله‌های سوخت مصرف شده راكتور شماره 3 پاشید تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری كند.

یك دستگاه آتش‌نشانی بدون سرنشین خیلی قدرتمندتر، اكنون از استرالیا وارد شده است. این سیستم كه در شركت بچتل تولید شده، با كنترل از راه دور وارد محل می‌شود و می‌تواند 9 هزار لیتر آب را در هر دقیقه به فاصله 150 متری بپاشد. این سیستم شامل چند پمپ و تریلر است و به حدی بزرگ است كه در روز سه‌شنبه، دو هواپیمای ترابری نظامی C-17 برای حمل آن از استرالیا به پایگاه هوایی یوكوتا بكار گرفته شدند.

در همین حال، شركت آی‌روبات در بدفورد ماساچوست، چهار ماشین را برای استفاده نیروهای دفاع ملی ژاپن (ارتش ژاپن) در فوكوشیما به آنجا ارسال كرده است. دو ماشین 510 PackBot و دو دستگاه بزرگ‌تر 710 Warrior ارسال شده‌اند، و اعضای نیروی دفاع ملی در حال آموزش دیدن برای كار با آنها هستند.

روبات رله رادیویی ERELTماشین‌های آی‌روبوت كه معمولا برای خنثی سازی بمب و ماموریت‌های مشابه به كار گرفته می‌شوند، خیلی كوچك‌تر و چابك‌تر از مونیروبوهای غول آسا هستند. با توجه به اینكه آنها قابلیت بالا رفتن از پله‌ها را دارند و حتی واریور توانایی حمل یك شلنگ را با خود دارد، آنها را می‌توان به داخل ساختمان‌های آسیب دیده فرستاد. با این وجود، آنها فاقد حفاظ سنگین تشعشعی مونیروبو هستند.

رابین مورفی از CRASAR، مركز پژوهش و نجات به كمك روبات در دانشگاه تگزاس می‌گوید: «این یك حالت پنجاه پنجاه است و نمی‌دانیم كه تشعشع چه تاثیری بر عملكرد آنها خواهد داشت. ولی اگر داده‌های باارزشی به دست بیاورد، مرگ در چنین جایی، افتخاری برای یك روبات خواهد بود».

eraseدر روز شنبه، گروه فرانسوی INTRA (مداخله روباتی در سوانح) برای فرستادن یك تیم به ژاپن با استفاده از هواپیمای ترابری غول‌آسای آنتونوف (بزرگ‌ترین هواپیمای جهان) آماده می‌شد. اینترا مجهز به ناوگانی از روبات‌های تخصصی برای استفاده در بحران‌های هسته‌ای است. این ناوگان شامل ERASE شش تنی است كه یك دسته هیدرولیك قدرتمند دارد، و همچنین EROS كوچك‌تر برای عملیات داخل ساختمان. علاوه بر این‌ها، یك روبات رله رادیویی به نام ERELT، اجازه كنترل ماشین‌ها را از فاصله چند كیلومتری می‌دهد.

مایكل كاوالیر، رئیس اینترا، به خبرنگاران گفت: «تنها پیش از بار زدن تجهیزات در هواپیما، ما پیامی دریافت كردیم كه ژاپن اعلام كرده «نیازی به استفاده از روبات‌های اینترا درشرایط كنونی ندارد. روبات‌های ما اكنون به محل اصلی خود بازگردانده شده‌اند».

.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات